Architektura výstavy – Petr Brandl: Příběh bohéma

Výstava po více než padesáti letech přiblíží dílo nejvýznamnějšího umělce barokního umění v Čechách ⁠–⁠ Petra Brandla (1668 Praha ⁠–⁠ 1735 Kutná Hora). Představí jeho monumentální oltářní plátna, která jsou pro účel této výstavy restaurována, dále portrétní tvorbu a námětově velice zajímavé žánrové malby. Diváci také prvně zhlédnou Brandlova nově objevená díla.

kurátorka: Andrea Steckerová

autoři architektonického řešení: Roman Brychta (http://www.romanbrychtaarchitekti.cz), Markéta Mráčková, Barbora Šimonová

autoři grafického řešení: Štěpán Malovec, Kristina Ambrozová

20. 10. 2023 – 11. 2. 2024

Valdštejnská jízdárna

https://www.ngprague.cz/udalost/3601/petr-brandl-pribeh-bohema

https://www.artantiques.cz/back-to-brandl

V architektonickém řešení výstavy Petr Brandl: Příběh bohéma Národní galerie v Praze se pracuje s představou využití a vnímání prostoru Valdštejnské jízdárny jako jednoho celku. Obvodové stěny zůstávají v maximální možné míře nezakryté. V sále jsou minimalisticky a volně rozmístěny malby Petra Brandla. Tvarově bohaté barokní obrazy působí v kontrastu s lehkým materiálovým a konstrukčním řešením. Fundus je vyroben z černé oceli v syrovém stavu a ze skla.

Chronologická a tematické linie probíhají pomyslně od vstupu k zadnímu balkonu. Do středu prostoru jsou umístěna monumentální oltářní plátna. Dominantu vytváří „břevnovská skupina“, kterou lze s odstupem prohlížet i ze zadního balkonu. Další velká oltářní plátna jsou rozmístěna volně v prostoru dle časové osy. Vrcholem výstavy je největší horizontální obraz Historie Josefa Egyptského, který je umístěn pod zadní balkon.

Rozměrově větší obraz Kající Máří Magdalena a oltářní obrazy jsou umístěny na dva svislé jekly vetknuté do stabilizační ocelové desky kruhového půdorysu. K jeklům jsou kotveny horizontální ocelové profily a mezi ně MDF desky, které tvoří záda oltářů. Ostatní obrazy jsou umístěny na velkých svislých sklech, které stojí díky ocelovým konstrukcím (patkám), do nichž jsou skla zasunuta. Veškeré texty k dílům a k autorově životě jsou umístěny pod obrazy na vodorovné ocelové konstrukce.

V architektonickém řešení jsme se inspirovali výstavním principem, který použila Lina Bo Bardi v Museu de Arte de Sao Paulo v Brazílii v 60. letech 20. století.

foto: © Národní galerie Praha, Adéla Kremplová